Günlerdir, tek tip askerlik konusunda mesajlar alıyorum.
Bana "Lütfen bu konuda yazın, tek tip askerliğe karşı çıkın" diye mesaj gönderen okurlarımı hayal kırıklığına uğratacağım için üzgünüm. Zira yazacaklarım onların hiç hoşuna gitmeyecek.
Yeni Genelkurmay Başkanı'nın daha ayağının tozuyla yaptığı o buyurgan, son söz söylenmiştir havasındaki açıklama benim de hiç hoşuma gitmedi elbette. Koşaner'in üslubundaki o "bu iş bizden sorulur", "Karar mercii biziz" tonu tez elden terk edilmesi gereken bir ton. Genelkurmay elbette görüş bildirir ama askere alma sistemi ile ilgili kararların alınacağı merciin orası olmadığını hem Genelkurmay hem de Milli Savunma Bakanlığı bir an önce anlasa iyi olur.
İkincisi, bedelli askerlik tartışmalarında da döne döne yazdığım gibi, bu işin asıl çözümü profesyonel orduya geçiştir. Gerçi Koşaner konuşmasında yaptığı "Mehmetçik'in ordunun temeli olduğu" vurgusuyla profesyonel askerliğe geçişe vize verilmeyeceği mesajı vermeye çalışıyor ama dediğim gibi, bu konudaki karar hakkı Meclis'indir. Hele hele, o Mehmetçikler'in on binlercesinin (İngiliz ordusu kadar bir bölümünün) ordu tesislerinde ya da posta olarak subayların hizmetinde kullanıldığı koşullarda bu vurgu daha da garip kaçıyor.
Bu noktalar akılda tutulmak kaydıyla, Genelkurmay'ın son projesi olan
9 aylık tek tip askerliğe gelecek olursak, doğrusu ben bu sistemi bugünkünden daha eşitlikçi ve daha doğru buluyorum.
Genelkurmay Başkanlığı'nın tasarısı, yedek subay veya er olarak askerliğini yapma ayrımını kaldırıp herkesi aynı statüde ve aynı sürede eşitliyor. Bu yüzden yedek subay olma, dolayısıyla kısa dönem askerlik yapma hakkını kaybedecek olan kesimlerin yoğun tepkisine neden oluyor.
Bir insanın, kendi çıkarlarına dokunulmasından rahatsız olmasını anlarım ama bu rahatsızlığını "haklı bir mücadele" olarak sunmaya çalışması ve başkalarının da bu mücadeleye destek vermesini beklemesi hiç de haklı değil.
Her şeyden önce cevaplamamız gereken soru şu: Böyle bir statü farkının meşru, makul bir sebebi var mıydı ki, kaldırılmasına itiraz etmemiz bekleniyor? Eğer askerlik -şimdi olduğu gibi- zorunlu bir vatandaşlık görevi ise neden daha eğitimliler daha eğitimsizlerden daha az yapıyor bu görevi? Daha eğitimli olmak, orduda nasıl bir fark yaratıyor ki, sağladığı imtiyaz meşru olsun? Eğitim durumu, ordunun askere aldıklarından beklentisi, orada yapacakları görev açısından bir fark yaratmadığına göre, şu anki yedek subay/er statüleri de, bu statülerden doğan imtiyazlar da meşru değildir. (Sakın kimse eğitimlilerin eğitimsizlerden daha iyi savaştığını, daha stratejik görevler yaptığını, orduda daha verimli olduğunu iddia etmeye kalkmasın. Eğitimli genç Genelkurmay'da çevirmenlik, askeri tesislerde ek inşaat ya da askeri hastanelerde doktorluk yaparken, eğitimsiz genç de sınır karakollarında nöbet bekliyor ve eğer konu ölmekse, Azrail eğitim farkı gözetmiyor.)
Daha eğitimli olmak, zaten bir insana toplumsal statü farkı, gelir farkı, itibar farkı getiriyor ve getirmesi de normal. Ama bu toplumsal statü farkının ordu içine de yansıtılmasının açıklanabilir hiçbir sebebi yoktur. Bu tıpkı, eğitimlilerin eğitimsizlerden daha az vergi vermesine benzer.
Yedek subaylığın kaldırılmasına ilkesel açıdan karşı çıkamayanlar bu defa da projenin pratik bazı sonuçlarına işaret ediyorlar: Eğer yedek subaylık ve kısa dönem askerlik imkânı ortadan kaldırılırsa, üniversite eğitimine talepte ciddi düşüş olurmuş.
Doğrusu bu gerekçe, bu projenin yerindeliğini bir kez daha doğrulamaktan başka bir şeyi ispat etmiyor. Öyle ya; bazı insanlar sırf "uzun askerlikten yırtmak için" yıllar yılı üniversite sıralarını işgal ediyorlarsa, kamu kaynaklarını bu amaçla kullanıyorlarsa, bu gibilerin üniversiteye hiç gitmemeleri daha iyidir. Hiç değilse boşalttıkları yer, üniversite eğitimine daha istekli ve daha layık gençlere kalır.
ben,yazınıza bazı kısımlar hariç katılmıyorum.
"hiç bilenle bilmeyen bir olur mu?"
kur'an da geçen bu cümle gösteriyor ki bilenlerle bilmeyenler aynı kefeye konulamaz.
bu durumda kaybeden ülkemiz olacaktır.çünkü aydın kesim,askerliği boyunca bilgi ve becerilerini kaybedecektir,körelecektir.
Aydın - 12:52 / 2010.12.08
oturur. simdi 30 yıldır hiç değişmemiş sistemi değiştirmek öyle kolay olmaz. ve bence bunu yapabileck iktidar henüz yok. gönül isterki askerlik tam prof olsun. vatan evlatları da 3 er ay eşit bir sekilde askerlik yapsın.
Tek tip - 04:26 / 2010.10.02
emrinde çalışan emir erleri vardır. polis, doktor, savcı, hakim onlar icin hiç birşey ifade etmez. askerlik boyunca vede bu vatan borcu oldugundan ezilmeleri gerekir. eğer halkın burnu surtulmezse birileri düşünecek zaman bulursa düzen ve sistemleri bozulur. yahu ordunun hanimlari bile nizamısırayl.
Tek Tip - 04:22 / 2010.10.02
asker halktan kopuk kendi icinde hiyerarsik yasamı olan bir sistem yaratmis ve icine çekilmiş. 14 yasından itibaren emekli sandığı ödenir. vatan borcu yoktur. maaşlı çalışır devletin tüm imkanlarini fazlasıyla kullanır. hatta kendi kantini vardır dışarıdan daha ucuzdur. en küçük subayından itibaren
Tek Tİp - 04:15 / 2010.10.02
27 mayıs 1960 ihtilalinden sonra kurulan atanmışlar meclisinin ilk kanunu harp okulları mezunlarının üniversite seviyesinde sayılması olmuştur.birde gemilerde çarkçı başı denilenlerin makine mühendisi sayılmaları vardı.bir tane daha vardı ama onu hatırlıyamıyorum.bu üçü seçilmemiş meclisin kararıdır
Recai Özer - Misafir - 13:32 / 2010.09.11
canım ablam saygıdeğer hocam sizin yazılarınıza bayılıyorum.allah razı olsun.allah uzun ömür versin
seddadali - 13:44 / 2010.09.03
cok basit bir ornek vermek istyorum.bugun bile binlerce genc sadece askerlikten "yirtmak" icin acik ogretim universitesinde okumaktadir.yani tek tip askerlige bunun icin bile olsa mutlaka gecilmeli.ben universite mezunuyum ve askerligimi kisa donem olarak yaptim. aylar once terhis olup eve donmenin birlikte askerlik yaptiginiz normal askerler uzerinde nasil psikolojik bir yikim yarattigini birzat yasadim.
bu ordu artik degismeli!tsk artik seffaf olmal! kendi askerinin eline pimi cekilmis bomba veren subaylar, kendi halkina diski yediren subaylar cezalandirilmali. bu hali ile benim ordum deg
cemal yasar - 11:43 / 2010.09.03
yazarimiz hanimefendi oldugu icin askerlikten muaf ve malesef bekara kari bosamak kolay.adam yillarca okuyup universite bitirecek,yuksek ve hatta doktora yapacak veya muhendis,doktor,gibi baska iyi meslek sahibi olacak.sonra tek tip askere gidip lise mezunu astsubayin emrine girecek.bumu esitlik?
fidelio - 13:11 / 2010.09.02
tek tip mhuakkak gerçekleşmeli.madem bu ülkede zorunlu askerlik var o zaman herkes eşit sürede askerlik yapsın.bugün lisans mezunun işi varsa ilkokul mezununda işi gücü vardır.
burda dikkatimi çeken ilkokul ve lise mezunlarının aşağılanması.
ahmet - 20:53 / 2010.09.01
üniversite mezunlarını eğitimsiz insanların emrine veremezsiniz
profesyonel ordu ve zorunlu askerlik birlikt yürümelidir.
askerlik süresi kısaltılmamalı uzatılmalıdır
askerler iyieğitilmeli gereksiz işlerde kullanılmamalıdır.
herkes zorunlu olarak askerlik yapmalı bedelli şartları ağırlaştırılm
missafirr - 18:51 / 2010.09.01
yedek subaylık oldumolası yanlış bir kurumdu.kıt'ada fiilen assubayın gerisinde kalıyordu.
hasan ramazan - 16:32 / 2010.09.01
bir konuyu gözden kaçırıyorsunuz. askerde savaşan birliklerin yanı sıra geri unsurlar da vardır örneğin bir inşaat mühendisini köprü yapımında mı kullanmak daha doğru olur yoksa çatışma bölgesinde mi? herkes eşit olacak diye kalifiye eleman ayrımı yapmamak pek te mantıklı değil bence.
ahmeterdogan - 16:28 / 2010.09.01
gülay hanım,
bir kaymakamın ya da bir mühendisin ya da doktorun uzman çavuş emrinde 9 ay askerlik yapması memlekete ne kazandıracak, bu çağda beğendiğin çözüm bu mu? yapma allah aşkına, biraz askeri ortamı hayal et lütfen, o kadar zor değil bu...
asalihmete - 16:12 / 2010.09.01
evet, eğitimli olmak bir ayrıcalık sağlamamalı. ancak sorun şu: ekonomik olarak askerlik ülke için bir değer kaybı. dolayısıyla bir kişinin 6 ay yerine 9 ay askerlik yapması, ülke ekonomisi için de kişi için de kayıptır. eşitlik olsun, fakat 6 ayda olsun, 9 ayda değil.
Umit Erdal - 16:10 / 2010.09.01
yazdıklarınıza katılıyorum ancak eksik oduğunu düşünüyorum.böyle bir durumda askere alma yaşında sorun çıkabilir.bu konuyada değinir,değerli görüşlerinizi paylaşırsanız eksiklik giderilmiş olur kanısındayım.
serefal - 15:22 / 2010.09.01
dogrusu, statunun-rutbenin mesleki kriterlere gore olmasidir. adam iyi bir eczaci olabilir ama bir lise mezunu kadar guclu, sabirli, lider, asker olamayabilir. asttegmenligi kaldirmak dogru, ama tek tip askerlik hic bir ise yaramaz...ordu icin tek secenek profesyonellesme olmali.
nitelik mi nicelik mi - 15:19 / 2010.09.01
benim komutanim gata hastanesindeki bir uygulamayi soyle savunmustu: komutan sorumlu bir insandir, herkes gibi siraya girerse vazifesini ihmal etmis olur. o yuzden burada esitlik degil rutbe-statu konusur. bence hakli da...ote yandan sirf universite bitirdigi icin statu sahibi olmak da dogru degil.
nitelik mi nicelik mi - 15:13 / 2010.09.01
gülay hanım, her zaman doğru yazar, uslubu da tartışılmaz. bu ayrı mesele...
zorunlu askerlik kaldırılmadıkça, yapılan hiç bir değişiklik öyle yada böyle desteklenmemeli, geldiğimiz nokta da; odaklanmamız ve talebimizi sürekli yinelememiz gereken tek kavram vardır. "zorunlu askerliğin kaldırılması
che - 14:58 / 2010.09.01
şu çağda 500 milyon askerin olsun boştur,artık savaşlar kılıç kuşanıp at başında yapılmıyor,ülkenin ekonomisi ve savaş teknolojisi güçlü ise kazanan ülke olursun,saygı duyulan ülke olursun..bu yüzden bedelli askerlik gelsin,toplanan para ile daha güçlü bir türkiye daha saygın türkiye...
kaya.. - 12:37 / 2010.09.01
size teşekkür ediyorum.tek tip askerlik türkiyemiz için şarttır.kimsenin kimseden farkı ve ayrıcalığı yoktur olamaz.bugün lisans mezununun işi gücü var deniyor peki hiç düşünmedinizmi ilkokul lise mezunun işi gücü yokmu?
ben lise mezunuyum ve memurum.benimde işim gücüm var ailem var.tekrar sağolun
alper - 10:30 / 2010.09.01
herkes okuyorsa kendisi için okuyor. o halde okumak niçin askerlik için ayrıcalık sebebi olsun. gülay hanım çok doğru yazmış. kutluyorum. artık bu ülkede hiç olmazsa adaletsizlik askerlikte bari olmasın. herkes adaleti içine sindirsin. misafir.
Mehmet Emin GÖKTAY misafir - 10:21 / 2010.09.01
mukemmel yazınızdan dolayı ve askerlığını yapmış bır vatandaş olarak teşekkur edıyorum.şunuda unutmayalım bedellı beklıyenler 20 yaşındakı gencler deyıl 30 yaşını gecmış ınsanlar bu yuzden tek tıp e gecılırken bu bedellıde son kez uygulanmalı sosyal ve ekonımık boyutu buyuk olan bu sorunda ortadan k
alaattin - 09:55 / 2010.09.01
siz bi gidin de 1 ay kadar tüm askerlerin içinde asker olun.oturduğunuz yerden yazmakla olmaz bu işler.davulun sesi uzaktan hoş gelir.
yapma ya!!! - 09:17 / 2010.09.01
gülay hanımın tek tip askerlikle ilgili görüşlerine aynen katılıyorum. yazısının altına imzamı atabilirim. teşekkürler gülay hanım
Veyis Korkmaz - 09:16 / 2010.09.01
abir konuya daha değinmenizi bekliyorum. subaylar neden bizim gibi ücretsiz askerlik yapmıyorlar. polislerin yapmak zorunda olduğunu söyleyen g. k. başkanı aynı fikri subay ve astsubaylar için neden taşımıyor?
garip - 08:31 / 2010.09.01
eğer eğitimli kisilerle eğitimsiz kişiler arasında askerde statüko farkı olmasına karşı çıkıyorsak, astsubayların subaylar tarafından neden ezildiğini sorgulamak da gerekir. bu da eğitim farkının askerdeki sonucudur.
.... - 08:30 / 2010.09.01
tek tip askerlik isteyenler önce kendi rütbelerini sıfırlasınlar. daha sonra da askerlik görevini yapanların rütbelerini... ayrıca, askere alınan herkesin askerlik görevinin dışında çalıştırılmaması gerekir.kedi, köpek bakıcılığı, askeri tesislerde garsonluk gibi benzeri işler, bu eşitliğe dahil mi?
tuncer - 08:11 / 2010.09.01
arkadaş kimse meslek yüksek okulu ve altı mezunları uzun yapsın lisans bitirenler ille onlarınkinden kısa olsun demiyor ki
ilginç bulucu - 08:05 / 2010.09.01
egitimliler yedek subay olarak, egitimsizler er olarak yapabilir.yedek subay maasi da istemiyoruz. en azindan statu farki olsun. allah bile bilenle bilmeyen bir olurmu diyorsa, bilenle bilmeyeni ayirt etmek lazim diyorum
Tatil Budur.com'dan, 2012 erken rezervasyon fırsatları başladı. Ege ve Antalya otelleri'nde ki ucuz tatil fırsatlarını kaçırmayın.
Bilgi ve rezervasyon için : (0216) 709 0 709
Bugun Gazetesi internet sitesinde yayınlanan haber, yazı, resim ve fotoğrafların FSEK ve Basın Kanunu'ndan kaynaklanan her türlü hakları Koza İpek Gazetecilik ve Yayıncılık A.Ş'a aittir. İzin alınmaksızın, kaynak gösterilerek dahi iktibas edilemez.