08 Haziran 2011 Çarşamba
Yazıyı küçült Yazıyı büyüt
Gülay GÖKTÜRK
Gülay GÖKTÜRK
gokturkgulay@yahoo.com
Facebook ile paylaş Twitter ile paylaş Arkadaşına gönder Yazdır

"Ülke elden gidiyordu"

"Pişman değilim, şimdi olsa yine yaparım. Ülkenin şartları müdahale etmemizi gerektiriyordu...."

"Pişman değilim, şimdi olsa yine yaparım. Ülkenin şartları müdahale etmemizi gerektiriyordu. Biz de müdahale ettik. Müdahale öncesi hem dönemin cumhurbaşkanını hem de siyasileri uyardık. Kimse dinlemedi. Müdahale kararını tek başıma almadım. Komuta kademesiyle karar aldık. İç Hizmet Kanunu 35. maddedeki yetkimizi kullandık. Çünkü ülke elden gidiyordu."

Darbeci general kendini böyle savunmuş ifadesinde.

Bu paragrafta benim en hoşuma giden bölüm "ülke elden gidiyordu" cümlesi oldu.

Kimin elinden gidiyordu acaba?

Darbecilerin pek sevdikleri ve sık sık kullandıkları bu klişeyi her duyuşumda, farkında olmadan suçlarını itiraf ettiklerini düşünürüm: Eğer darbe yapmasaydık, ülkenin iktidarı elimizden gidiyordu...

Zira onlar için ülke ancak onların ellerinde olduğu zaman "ülke"dir. Ellerinden kayıp gittiğini fark ettiklerinde neler yaptıklarını -ve neler yapmayı planladıklarını- hem kendi hayatımızda gördük hem de Ergenekon iddianamelerinde okuduk.

x x x

Kimileri hâlâ 90 küsur yaşında bir adamla uğraşmamak gerektiğinden, bağışlamanın büyüklüğünden, erdeminden söz ediyor.

Bağışlamak için suçluda nedamet izleri görmeniz gerekir. Gördüğünüz gibi onda nedametin eseri yok. Büyük bir küstahlıkla "Bugün olsa yine yaparım" diyor.

Aslında şimdiye kadar olan şey, bağışlamak değil uzlaşmaktı... Onun suçuyla uzlaşmak. Darbeye karşı sözler dillerden düşmese de; içerilerde, ta derinlerde bir yerlerde ona hak vermek; onun vatansever olduğunu düşünmek. Yaptığını, Türkiye'ye özgü demokrasinin kabul edilebilir cilvelerinden biri gibi görmek...

Türkiye 30 yıl boyunca bunu yaptı.

Bugün gibi hatırlıyorum: Bir gün atv'de Ali Kırca'nın karşısında ve 70 milyonun önünde darbe yıllarında verdiği büyük katliam emrini açıklamıştı. Darbe liderlerinden birine karşı bir suikast yapılırsa, ellerindeki rehineler olarak gördükleri tutukluları topluca katlederek misilleme yapacaklarını; yani içlerinden birinin canı karşısında, hapisteki binlerce tutukluyu yok etmeye karar verdiklerini söylerken nasıl da büyük bir pervasızlık, korkusuzluk ve utanmazlık içindeydi.

Düşünün ki, Yunanistan'ın hapiste çürüyen darbeci generallerinden hiçbiri şimdiye kadar böyle korkunç bir ifşaatta bulunmamıştı. Latin Amerika'nın en gaddar darbecileri bile hatıralarını anlatırken böyle hukuk ve insanlık dışı bir intikam operasyonunu ağzından kaçırmamıştı.

Ama Evren buna cesaret etti. Çünkü bu toplumu enfekte etmiş olan darbecilik mikrobuna çok güveniyordu. Özellikle aydınlar arasında çok yaygın olan bu mikrop sayesinde, otuz yıl boyunca aramızda büyük bir saygı ve sempati halesi içinde yaşamaya devam etti, şirin bir dede edasıyla halkın arasına karıştı, -belki de imza dağıttı- resim yaptı, sergiler açtı, eski bir devlet adamı olarak saygı gördü, kendisinden neredeyse bütün politik konularda görüşler alındı. Ülkenin en kalburüstü simalarının katıldığı doğum günü partileri yapıldı. "İyi ki doğdun paşam" diye tempo tutuldu.

Ama bütün bunlar artık geride kaldı. Bu toplum darbeciyle maddi-manevi suç ortaklığı yapan; darbe sonrasında da onu bağrına basarak yataklık suçu işleyen bir toplum olmaktan çıktı. Bu halk yüksek ateşlerde yana yana yendi darbecilik mikrobunu. Her ateş nöbetinden bünyesini biraz daha güçlendirerek çıktı. Şimdi artık kimse darbecilere doğum günü tertiplemeye cesaret edemiyor. "Ülkenin şartları" diye söze başlayanların tefe konulmayı göze alması gerekiyor.

Ama darbeci, vasat zekâsıyla bütün bu değişimi anlayamadığı için, çoktan ölmüş bir maddeden, 35. maddeden medet umarak kendini savunabileceğini sanıyor.

 

 





Yazarın son yazıları






Yazının Yorumları (45 yorum)
darbeler için batı çalışma plamları mükemmeldir.. darbe elitleri için de, yağma ve talanlar toplamak fırsattır. ne de olsa, kutsal cumhuriyet’in, yılmaz bekçileridirler.. atatürk’e cuntacılık, cunta darbelerine atatürkçülük kılıfı.. cümlemiz atatürkçü olunca, hizbullah’la şeriatçı kesilirler.. islamız deriz., komünistlerle saf tutarlar.. cümlemiz darbeci olursak (!) ne olacaklarını merak ediyorum?.
selim mısırlı - 20:48 / 2011.06.09
ahirette bu millet elbette hakkını soracak bunlara.ben bu ülkenin bir vatandaşı olarak haram ediyorum onlara.gencecik öğretmenimizi aldılar bir müddet sonra cenazesini teslim ettiler bizde bunları gördük.suçu neydi bilmiyoruz duyduğumuz zıt görüşlü bir başka bayan hocanın darbeciler jurnali
zeynep yıldırım - 16:07 / 2011.06.09
o günleri yaşadık paşam.haklıydınız.ama tek yanlışınız bu ülkeyi tekrar bu siyasilerin istismar etmelerine müsaade etmeniz idi.kavga edenler değil,ettiren siyasilerin toptan cezalarını vermeliydiniz.yeniden bölücülük yapıp yolsuzluklarını bu sayede sürdürüyorlar.
Gakkom - 10:23 / 2011.06.09
birkaç yerde yazdım amma ses getirmedi şu sorumun üzerinde durursanız memnun olacağım! ihtilal sonrasında milliyet gazetesi okurdum! anılarında şu sözü yazmıştı ( ortamın gerilmesi için ihtilali bir yıl erteledik! ) o günleri yaşayanlar hala ayakta. bu sözünün doğruluğu üzerinde soru yöneltilmesini istiyorum! bu soru sorulmadıkça 35 ci madde koruyacak elbette! bakalım o günkü efelenmesini şimdi de yapabilecek mi ? saygıdeğer savcılarımıza hatırlatır mısın ? görüşlerinizi katılıyorum ihtiyaç duyulan şu günlerde devamını bekliyor eline diline afiyet kalamine güç düşüncene sıhhatler dilerim.
İsmail Özkan - 06:01 / 2011.06.09
tabidir ki ihtilal yanlış da olsa kendi yasaları vardır.çok,önemli ve telafisi mümkün olmayan hatalar yapılmıştır.ama ilginç olan o gün bile korku ile anayasaya evet diyenler bu gün efeleniyor.zarfın içi görünmesine rağmen ben anayasanın ruhuna uygun hazırlanmadığı va tartışılmadığı için red ettim.
Orhan Gürer - 01:17 / 2011.06.09
ben yaşım gereği o günkü sıkıntıları yaşadım.bazı geceler bomba sesleri ile uyanıyor,bazende silah sesleri ile irkiliyorduk evlerimizde.ankara nın çeşitli semtlerinde gece gündüz olaylar vardı,silahlar patlıyor gençler birbirini vuruyor,kahvehaneler basılıyor ve taranıyordu.eleştirmek en kolay olanı
Orhan Gürer - 01:11 / 2011.06.09
darbenin yapıldığı yıllarda şak şamçılık yapanlar, demokrat kesilmiş.burada yorum yazanların çoğu o zaman evine komuta kademesinin resimlerini asıyordu.darbeyi eleştirmekle, gerçekleri söylemek farklı şeylerdir.aynı şahıslar 82 anayasa'sı oylamasına da hayır demişdirler(!)
İki yüzlülük - 00:37 / 2011.06.09
sn mehmet altanın çok sevdiğim bir sözü vardı "demokrasi kahramanlar rejimi değil,sıradan insanların rejimidir" derdi.biz hep kendimize bir kahraman aradığımızdan demokrasiye sahip çıkmadığımızdan bunlar başımıza geliyor.darbelere zemin hazırlayanlar sivil iktidarları küçümseyenlerdir.
hasan hüseyin - 21:33 / 2011.06.08
'yine olsa yaparim'... bu bir cesit kuyrugu dik tutma ifadesidir, ama cok demode oldu be kardesim. kucuk cocugun kulagini cektiginizde de ' acimadi kiiiiiii!' demesi gibi bir sey. eee, n'oldu aklandilar mi yani bu iki pir-i faaniiler simdilerde? hadi bakalim...
hasan ramazan - 21:04 / 2011.06.08
hala.. bugun olsa yine yapardim diyor?? darbe sartlarini olusturan siz, sonrada cikmis kurtarici rolunu oynuyorsun.kenan evreni ev hapsine mahkum edilmesi lazim en hafif ceza olarak.
ahmet - 19:56 / 2011.06.08
bak bugunkı yazında yaındayım basta savcın davranısı ofsayıt neden zaten çayiçmiye çağırmış bak yunan cuntası içerdeler bugun dalga geçıyorlar halkla yaparız bunu guvencesıde butun patıler derım ergene konunda başta üstune giderke gercektenbirşeyler değşecek dedım ama sonu fıyasko nedenı hani surlk
VETKIT - 18:36 / 2011.06.08
2 eylül öncesi askeri bir organizasyon du darbe yapabilmek icin 12 eylül ise askeri bir katliam di evren pasa kendi milletine adeta soykirimi uygulamaya kalkti! cezasini ceksin!!!
Eda - 18:27 / 2011.06.08
kenan evren dua etsinde arjantinde degil,78deki arjantinin cunta basi suan 80 yasinda ve adama o yasina ragmen tam 25 yil hapis cezasi verdiler.nedenide icerden sag cikamasin diye,biz millet olarak fazla merhametliyiz.bizde yasliya büyüge saygi,kücüge merhamet esastir.o hesabin büyügünü düsünsün.
misafir osmanli - 17:33 / 2011.06.08
herhalde "delidir" demiş kimse dokunmamıştı hala söverim benim iradem dışında beni kullandılar diye askersin emir emirdir hesabı bir an önce bitsinde kurtulalım düşüncesindeydik biz o zamanlar gençtik bizi kimse öldürmedi o ölenler ne için öldüler ateş düştüğü yeri yaktı yaktığınla kaldı
MUAMMER KUTLU - 17:12 / 2011.06.08
kenan evrenin darbe yaptığı zamanlar ben askerdim geri hizmette (matbaada) olduğum için olaylara bizzat vakıf olmadım gazetelerden okuduk televizyon bir tane zaten ne diyorsa doğrudur hesabı? yalnız anayasa oylanırken oy vermediğimi ve bayağı sövdüğümü hatırlıyorum hemde sandık başında sövmüştüm
MUAMMER KUTLU - 17:08 / 2011.06.08
kenan evren yargılanamaz,bu seçim öncesi, akp ye oy kazandırmak için yapılmış bir soruşturma.
bebekçi - 16:30 / 2011.06.08
o dönemi yaşamış biri olarak,o günleri anmak bile insanı tiksindiryor.
Mevlüt AYDEMİR - 16:29 / 2011.06.08
yazınızdan dolayı sizi kutlarım.ben de o günleri yaşadım.vatan sevgisi darbe yapmakla olmaz.darbeciler kişisel çıkarlarını vatan sevgisi diye gösterildiler. başarılarınızın devamını dilerim.
Musa Çiğildere - 15:55 / 2011.06.08
20-25genç ölüyor,şartlar olgunlaşıyordu.sonra sn.göktürkün değindiğigibi,ülke elden(?) gitmedi.balistiğegöre aynı tabancayla sabah birsolcu,akşam birsağcının vurulması şartları olgunlaştırıyor olabilirmi?peki darbedensonra terör,makasla kesilmiş gibi durduğuhalde,masum ülkegençliğinin sorgu(?)ları..
stand by - 15:31 / 2011.06.08
yörükoğlu, zaten hergün 20-25 genci cunta ekibi öldürüyordu, organizeli bir şekilde hala anlamayadınmı
seval - 14:24 / 2011.06.08
doğruları konuşmuş,evren paşa.o zaman her gün 20-25 genç ölüyordu.millet sokağa çıkamıyordu.o zaman hepiniz yaşasın diyordu.şimdi ne oldu acaba ?
Yörük oğlu - 12:22 / 2011.06.08
yazdıklarınıza tamamiyle katılıyorum.yıllar boyunca bizlere darbenin gerekli olduğu anlatıldı durdu.1980 darbesinde 15 yaşında bir çocukken sorduğum soruya hala bir cevap vermedi darbeciler.ülkeyi korumak ve kollamak için illaki darbe mi yapmak lazım?normal şartlarda asker bizi koruyamıyor mu?
yükselen - 11:22 / 2011.06.08
o zamanlar genel kurmay başkanıydı ve ülkenin büyük bölümünde sıkı yönetim vardı tüm yetkiler kendi ellerindeydi neden o zamanki cinayetleri kargaşayı durdurmadılar.özrü kabahatinden büyük bu insanların yargılanmadan ceza almadan ölmeleri durumunda bu millete yazık olur düşüncesinde yim.saygılar
Güven - 11:20 / 2011.06.08
bir an için düşünelim. ben o günleri yaşadım. ordu müdahale etmeseydi. demirel ve ecevit hiçbirşey yapmıyorlardı .her gün beş altı kişi öldürülüyordu.peki bunun çözümü ne olacaktı.madem bilgilisiniz bunada bir cevap verin.bizde bilelim.
misafir - 11:08 / 2011.06.08
allah bütün sol kökenli aydınlara sevgili göktürk gibi hayırlı bir akibet ve sağduyu nasib etsin. doğru söze ne denir ki...
mehmet yilmaz - 10:12 / 2011.06.08
çok güzel bir ayrıntıya dikkat çekmişsiniz.ülke askeri vesayetten uzaklaştığında ülke elden gidiyor diyorlar.yargı adamın ayağına kadar gidip ifadesini alırsa, adam pervasız açıklamalarda bulunur elbette, neden sade vatandaş mahkemeye çağrılıyor, darbecinin ayağına gidiliyor?
dexter - 09:28 / 2011.06.08
gençlik olaylarını seyreden, körükleyen, poh pohlayan, organize eden bir grup; siyasi, askeri, bürokratik, medyatik bir oligarşinin eseri deil miydi zaten bu iş ;)
centied - 09:17 / 2011.06.08
dinlemeyen siyasiler miydi yoksa cuntacılar mı?? biz uyardık dinlemediler ne demektir. bunu iyi düşünmek lazım. o dönemin siyasilerine de sormak lazım.siyasiler durdurun bu işi diyecekti asker emniyet de durduracaktı. ama dostlar alışverişte görsün hesabı ;) körler sağırlar birbirini ağırlar ;)
centied - 09:15 / 2011.06.08
bir seçip seçip iktidira taşıyan bağnaz seçmene ne demeli?bence sadece evren suçlu değil.evren'nin nezdinde tüm siyasi kadrolar,devlet ve milleti yönetmeye soyunmuş siyasi kadrolar ve onları başa getiren seçmende sorumlu ve suçlu.türkiye topyekün devletiyle,ordusuyla,milletiyle organize suça ortak.
Derin tefekkür - 08:35 / 2011.06.08
12 eylüle kadar akan kan 13 de durdu. uzaydan güvenlik güçleri gelmedi. aynı ğüçler durdurdu. demek ki bu güçclerde bir zaafiyat var. bunların başında kim var? paşalar. o zaman bu zaafiyatın sorumlusu onlar. bu günlerde bu zaafiyat yokmu? var. neden? akp başarısız sayılsın gitsin. ya sonrası. yok...
İŞİN ASLI - 08:33 / 2011.06.08
kendinden çıkmış bir gada,kime gidiyorsun imdada..evren suçlu tabiki bu tartışılmaz.ama ona devletin bütün imkanlarını seferber edenlere ne demeli?bu yaşa kadar ona bunun hesabını sormayanlara ne demeli?şapkasını alıp alıp,başka şapkalılara ülke yönetimini terk edip tüyenlere ne demeli?onları ikide
Derin tefekkür - 08:30 / 2011.06.08
böyle eksantrik bir düşünceye sahip toplumun yetiştirdiği,eğittiği ve genelkurmay makamını tevdi ettiği bir generalde elbetteki böyle savunma yapacaktır.bunda şaşılacak hayrete düşülecek bir durum ben göremedim.herkes kendi belasını kendi elleri ile hazırlar.atalarımız derki....
Derin tefekkür - 08:25 / 2011.06.08
hayırlı sabahlar.sn.yazar 02.mart.2011 tarihli köşe yazınızdaki yorumumda yazmıştım.yine burada tekrar ediyorum ve soruyorum?neden darbeci genarallere selam durduk,alkışladık? diye.bugün hala toplumumuzda darbe ve darbeci genaralleri savunan kişiler var.yaptıysa iyi yapdı oh olsun diyebilenler var.
Derin tefekkür - 08:19 / 2011.06.08
"at avrat silah" gibi bir söylemi kutsayan bir ülkenin böyle pervasız darbecisi oluyor işte.
misafir - 07:58 / 2011.06.08
et çöpçülerde bu milletin çocuklarıdır sana saygıları onlardan kat kat fazladır davetine hem gelirler hemde saygı gösterirler bizler siviller suçu onlara atmamalıyız çünkü gerçek suçlu biziz
muhammet fidan - 03:39 / 2011.06.08
göstermiyoruz bütün bunlar biz sivillerin yapacağı şeylerdir ama malesef korkuyoruz hatırlar mısınız geçen yıl cumhurbaşkanımız bu askerleri davet etmişti bunlar bu davete katılmamıştı şimdi o davet yeniden yapılacak ben diyorum ki sevgili cumhur başkanım bu yıl onları davet etme çöpçüleri davet
muhammet fidan - 03:37 / 2011.06.08
olmayanlarla pazarlık edilerek erişilecek bir şey değildir demokrat olmayanlara rağmen ulaşılacak bir şeydir şimdi eski bir darbeciyi yargılamaya kalkıyoruz neden yirmi sekiz şubatçıları yargılamıyoruz hani o esip gürleyen çevik bir neden onu sıkıştırarak aslında kudretsiz olduğunu bu millete
muhammet fidan - 03:33 / 2011.06.08
emin olun onlara rağmen yapılanlardır eğer onlardan etkilenerek bir şeyler yapılmış olsaydı kesinlikle şimdiki gibi davranmazdılar bu yüzden tıpkı cumhur başkanlığı seçiminde yaptığımız gibi güçlü bir şekilde bunların karşısına çıkıp istediklerimizi onlara rağmen yapmalıyız demokrasi demokrat
muhammet fidan - 03:29 / 2011.06.08
sen bu velveleden etkilenip geri adım atarsın yada etkilenmeyip düşündüğünü yaparsın sen düşündüğünü yaptığında onlar saygı duymak zorunda hissederler kendilerini bunların ak parti ilk iktidara geldiği zamanlarda nasıl davrandıklarını düşünün birde şimdiki hallerini düşünün bunun nedeni nedir
muhammet fidan - 03:26 / 2011.06.08
yaşamadık mı eğer onlardan korkup istediklerini yapsaydık şimdiki cumhurbaşkanını seçe bilir miydik demek ki korkmayınca bir şey yapamıyorlar eğer yapa bilseydiler emin olun yapardılar şimdi milli güvenlik kurumunu kapatıyorum dediğinde ne yapabilirler sadece ortalığı velveleye verirler
muhammet fidan - 03:24 / 2011.06.08
anlamına gelmez diyor ki ben şahsen genelkurmay başkanının milli savunma bakanına bağlanması gerektiğini düşünüyorum ama henüz bunun zamanı değil bu ne demektir ben korkmasam yapacağım demektir bu korkulardan kurtulduğumuz zaman göreceğiz ki gölgemizden korkuyormuşuz bunu cumhurbaşkanı seçimlerinde
muhammet fidan - 03:20 / 2011.06.08
gülay hanım bütün suç bunlara yani askerlere gereğinin onlarca katı değer veren bizlerde biz onlara sadece asker muamelesi yapsak onlar mecburen konumlarına razı olacaklar ama biz nedense onlardan korkuyoruz allah için şimdiki başbakanımız onlardan diğerleri kadar korkmuyor ama bu korkmadığı
muhammet fidan - 03:16 / 2011.06.08
kendini 35. madde ile kurtaracagini saniyor dediginiz gibi.savcilarimiz ellerini biraz cabuk tutar insallah ki bu katiller ne kadar yasli olursa olsun kodesi boylarlar.pınocet gibi.bu milletin de devletine güveni artar.tabii bu is sadece evren ile bitmemeli mazlum halki titretenler tir tir titremeli
ahmed aga - 02:40 / 2011.06.08
nü sana ne demeli? terbiyemi bozacak yorum yazabilirmiyim ki! hadi bozdum diyelim acep bugün yayınlar mı ki! en iyisi orta yolu bulalım.nü ben sana vicdansız demiş miydim? nü sana saygı duymuyorum biliyor musun? tarih sana saygı duymuyor nü.gelecek nesiller seni bilecek ama sevmeyecek.sen bittin nü.
Filiz - 02:15 / 2011.06.08
neredesin ey vicdan? neredesin ey dürüstlük? neredesin ey insanlık? baktım da sadece nü'yü gördü gözlerim.görmez olaydık.onca acılar yaşattıkları insanlar ve ülkem demokrasi'si bu nü'yü gördükçe kan ağlıyor.yalanın bu kadarı olur mu dememeyi biz chp'den öğrendik.ya nü'nün bu kadarına ne demeli???
Filiz - 02:09 / 2011.06.08



  • Son Dakika
  • Çok Okunan
  • Çok Yorumlanan

Türkiye'ye yazık ediliyor

BUGÜN Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Erhan Başyurt hukuk tanımaz...

Manşetlerde 27 Mayıs Darbesi

27 Mayıs Darbesi, 27 Mayıs 1960 tarihinde yapılan ve Türkiye...

Kamer Genç'ten zehir gibi açıklama

"Kavgaysa kavga, silahlı mücadeleyse silahlı mücadele, kana kan...

Pınarbaşı saldırısında şok detay

Pınarbaşı Emniyet Müdürlüğü'ne yönelik intihar saldırısında...

Türkiye-Suriye sınırında çatışma

SURİYE ordusu ile muhalifler arasında Türkiye sınırına 10 kilometre...

"Her kürtaj bir Uludere"

Başbakan Erdoğan, AK Parti Kadın Kolları Kongresi'nde konuştu...

Başakşehir'den anlamlı sergi

Başakşehir Belediyesi’nin eğitim merkezli hizmet anlayışına güzel bir...

Hain saldırının asıl hedefi

Kayseri'de düzenlenen hain saldırının asıl hedefi neresiydi?

Ümit Kocasakal suç işledi

Silivri Cumhuriyet Başsavcılığı tarafından açılan soruşturma...

Silvan yolunda 70 kg bomba

Silvan'da yapımı devam eden Silvan Barajı'nda güvenlik önlemi alan...

Bakın nerde ortaya çıktı?

Fransa'ya sığınan Cem Uzan'ın, tek umudu Galatasaray'ın bir Fransız...

Tatil Budur.com'dan, 2012 erken rezervasyon fırsatları başladı. Ege ve Antalya otelleri'nde ki ucuz tatil fırsatlarını kaçırmayın. Bilgi ve rezervasyon için : (0216) 709 0 709
Erken rezervasyon fırsatları

Bugun Gazetesi internet sitesinde yayınlanan haber, yazı, resim ve fotoğrafların FSEK ve Basın Kanunu'ndan kaynaklanan her türlü hakları Koza İpek Gazetecilik ve Yayıncılık A.Ş'a aittir.
İzin alınmaksızın, kaynak gösterilerek dahi iktibas edilemez.