Favorilerime ekle  |   Ana sayfam yap  |   Arşiv  |   Mobil  |   Bugün Çocuk  |   Bugün TV  |   Genç Kalem  |   TV Rehberi
Bugün Gazetesi
09 Ekim 2009 Cuma
Gülay GÖKTÜRK
Gülay GÖKTÜRK
gokturkgulay@yahoo.com Google Facebook Del.icio.us Digg Favorilerime ekle Arkadaşına gönder Yazdır
Bu topraklarda hiçbir şey olmadı!
Yargıtay Hukuk Genel Kurulu'nun Orhan Pamuk'la ilgili kararını duymuşsunuzdur.

Duymadınızsa tez elden öğrenseniz iyi olur. Çünkü eğer Türkiye hakkında konuşmaya meraklı biriyseniz, bu karar bir gün gelip sizi de vurabilir.

Önce olayı özetleyelim:

Orhan Pamuk yabancı bir dergiye verdiği söyleşide "Bu topraklarda 1 milyon Ermeni ve 30 bin Kürt öldürüldü" demişti. Bu sözler o zaman Türkiye'de çok tepki çekti, çok eleştirildi. Eleştirilerin asıl yöneldiği nokta rakamın abartılı oluşuydu. Kimse kalkıp da "Bu topraklarda hiçbir Ermeni'nin, hiçbir Kürt'ün burnu kanamadı" diyemeyeceği için; zaten devletin bir diplomatı -Kamuran Gürün- sayıyı 300 bin olarak "resmileştirdiği" için; tartışma 300 bin rakamının baz alındığı; 300 binle 1 milyon arasında gidip gelen bir açık eksiltmeye dönüştü.

Her neyse, böyle bir tartışma yaşandı ve kapandı...

Ama hayır kapanmadı!

Pamuk'un bu sözünden fena halde alınan altı kişi "Vay sen bana nasıl katil dersin" diyerek dava açtı ve manevi tazminat talebinde bulundu.

Gayrı ciddi bir talepti; daha çok sembolik bir protesto davranışı gibi algılandı ve önemsenmedi. Nitekim, davaya bakan Şişli 3'üncü Asliye Hukuk Mahkemesi de davayı reddetti. Konu temyize gitti, geldi, mahkeme kararında diretti, tekrar gitti, lafı uzatmayalım, sonunda bir de baktık Yargıtay Hukuk Genel Kurulu bizim sembolik bir çıkış diye gördüğümüz iddiayı ciddiye almış ve davacıların Pamuk aleyhine tazminat davası açabileceğine hükmetmiş!

İnanılması gerçekten zor.

Gerçekten çığır açıcı bir karar!

Nasıl bir çığır açtığını şöyle birkaç örnekle somutlamaya çalışalım:

Bu karardan sonra biri kalkıp da "Bu topraklarda şu kadar kişi polis işkencesiyle öldürüldü" demeye görsün. Polis teşkilatında kaç kişi varsa her birinin tek tek "Vay sen bana işkenceci katil dedin" diye dava açma hakkı doğmuş bulunuyor.

Aynı şekilde "bu topraklarda" şimdiye kadar şu kadar travestinin hunharca öldürüldüğünü söylediğinizde de 72 milyonun her birinin "homofobik katil yerine kondum" diye dava açması mümkün.

Tabii, insanları rencide eden tek şey cinayet suçlaması altında kalmak da değil.

Diyelim bir araştırmacının "bu topraklarda" aile içi şiddetin çok yaygın olduğunu, yaklaşık on milyon kocanın karısını dövdüğünü söylemesi durumunda bütün kocaların mahkeme kapısına yığılıp "töhmet altında bırakıldığı, dayakçı maço erkek suçlamasıyla karşı karşıya bulunduğu" gerekçesiyle manevi tazminat talep etme hakkı doğar.

Ya da; bir başka araştırma, hakim ve savcıların yüzde şu kadarının rüşvet almaya meyyal olduğunu ortaya çıkarmışsa, aynı şekilde bütün hakim ve savcılar tek tek "hırsızlık suçlamasıyla karşı karşıya bulundukları ve rencide oldukları" iddiasıyla dava açıp o araştırmacıyı anasından doğduğuna pişman edebilirler.

Kararı veren Yargıtay üyeleri şu kadarını bile düşünmüyorlar ki, Orhan Pamuk'un o sözüne kızanların hemen hepsi, karşı argüman olarak "Ermeniler de Türkler'i öldürdü" dediler, diyorlar...

Peki, bu durumda, Ermeni vatandaşlarımızın da aynı şekilde manevi tazminat davası açma hakkı doğmuyor mu? Ya bu karar üzerine onlar da tek tek "Vay sen bana nasıl katil dersin; Ermeni çetecilerin işledikleri suçu bana nasıl bulaştırırsın" diye dava açmaya kalkarlarsa ne olacak?

x x x

Doğrusu bu yazıyı yazarken kapıldığım duygu şu: Böyle bir kararın absürtlüğünü ispatlamaya çalışmak, bunun için örnekler vermek zorunda kalmak ne kadar da sıkıcı ve bayat... Yazdığım her şey malumun ilanı gibi görünüyor ve okuyucunun anlayışına hakaret ettiğim duygusuna kapılıyorum. Ama öte yandan; ortada kapı gibi bir yüksek mahkeme kararı var ve biz ciddiye almazsak içtihat oluşturması işten bile değil...

En iyisi şöyle bitireyim:

Böyle bir yüksek yargı kararından sonra, "bu topraklarda" fikir özgürlüğünden, ifade özgürlüğünden nasıl bahsedebileceğiz, bilmiyorum gerçekten.

Bu kararın tek bir sonucu vardır: Bu topraklarla ilgili her eleştiri 72 milyonun her birini tek tek rencide edebiliyor ve tazminat isteme hakkı doğuruyorsa, yapılabilecek tek şey, bu topraklarda olup biten hiçbir şeyi konuşmamaktır.

Anladığım kadarıyla, Yargıtay Hukuk Genel Kurulu üyelerinin istedikleri de bu zaten.

 

 



 Yazının Yorumları (20 yorum)  

lamih adıyaman 19:36 / 2010.03.08
dış işleri bakanımızın dediği gibi biz ozamanlar çanakale ve kurtuluş savaşının mücadelesini veriyorduk istenmeyen olayların olduğuda kesin

doğan 38 - misafir 08:58 / 2010.02.16
gülay hanım sizin gibi cesur kalmler olduğu müddetçe ülkemiz mutlaka aydınlığa kavuşacaktır emekli tsk mensunu

cafer64 - misafir 23:10 / 2010.02.03
acaba büyükanıt bizim orduyu rencidi eden şeyler söylediği için dava acılsa ne yaparlarkiii.zira bu türk ordusunun hepsini pkk üstüne yollasan birşey yapamaz anlamında küçük düşürüçü sözler sarfetmişti. büyük ordumuzun muzaffer ğenarali olarak.ğazinin biri dava acsa merak ediyorum.madem birşey yapamıyacaktıkta bizleri oraya niye yolladınız diye.düşünüyorumda acaba........

darbe karşıtı - misafir 11:04 / 2010.01.17
bana en zulümce gelen söz vatan hainliğidir.bu sözü kimler neye göre konuşuyorlar? bir zamanlar solculara vatan haini dediler.sonra milliyetçi muhafazakarlara dediler.en son olarak dindarlar bazı kurumkarca vatan haini oldular. öyleki o kurumlara gazeteleri,kendileri hanımları girip çıkamıyorlar.o yüzden kimse kimseyi vatan haini gibi bayatlamış sözlerle öteki ilan etmesin.hepimiz bu ülkenin asıl sahipleriyiz.hiç kimse bir zümre,grup,kurum olarak tek başına bu ülkenin yekpara sahibide değildir.

Niyazi - misafir 14:36 / 2010.01.11
ittihatçılar ermeni tehciri yapmışlar.neden çünkü o zamanlar savaş varmış ve ruslar ermenileri kullanmış.doğu anadoluda çoluk çocuk demeden türk kürt müslümanları öldürmüşler.şimdiki ermeniler mi öldürdü hayır.onun için böyle fitne çıkarmak doğru değil.o zaman ermeniler öldürülmüş olsa bile bunda benim suçum ne?bizden ne istiyorsunuz?!!

HATAYLI - misafir 20:47 / 2009.12.09
gülay hanım , mademki pamuk beyin fikir beyan etme özgürlüğü var neden bir türk vatandaşı veya herhangi bir insanın isviçrede ,fransada ve daha bilmem nerelerde ( ermeni soykırımı olmamıştır ) deme hakkı yok !!!. soykırım vardır diyene nobel , olmamıştır diyene para cezası ve hapis.. insanda biraz utanma sıkılma olur yaa....

zakkum - misafir 23:39 / 2009.12.02
sorun ermeni kürt meselesi değil,orhan pamuğun kişiliksizliği.

şemsettın büyükoğlu - misafir 20:54 / 2009.11.29
asıl amaç hoşgörüsüzlüğün devamını sağlamak,, onlarda verdikleri kararın hakça, demokratça, insancıl olmadığını gayet iyi biliyor..

vatansever - misafir 08:21 / 2009.11.22
burada asıl konu düşünce özgürlüğünü kısıtlamak değil, bölücülük yapan vatan hainlerine devlet ve ülkeyi koruma kanunlarına gereğince hak ettikleri cezayı vermektir...

turgut - misafir 08:47 / 2009.11.06
kendi halkına habis ur diyen ve yazdığı iddianameye aynen geçen hukukçunun rağbet gördüğü bir toplumda, öte yandan darbecilere dava açtın diyen başka bir hukukçuyu meslekten men eden bir devlette yaşıyoruz.

murat tufan - misafir 02:06 / 2009.10.28
"bu topraklar" bu kafada giderse, daha kaç kişiye mal olur bilinmez ama bu kürsüler böyle gittikçe hemen hemen tüm sözcükler tedavülden kalkacak demektir... yaşayan türkçe olarak elimizde sadece merhaba, hoşçakal ve karar:asın kelimeleri yeterli olacak herhalde...

osmanli - misafir 23:35 / 2009.10.26
sonuca deger vereceklerini bilsem,sokakta yargiyi nasil bilirsiniz diye sorulmasini isterdim..

atilla sonmurat - misafir 16:40 / 2009.10.24
gülay hanım mahkeme kararının yanlışlığı konusunda size katılıyorum.çünkü yalan söylemek kanunen suç olmasa gerek. orhan pamuk'a gelince; çetelere karşı kenini savunan yerli halk tarafından öldürülen çetecileri veya tehcir sırasında ölen (ki tehcirin yanlışlığını kabul ediyorum)ermenileri,devlet tarafından kasten öldürülmüşler(avrupa devletlerinin yaptığı şekilde) gibi sunmak büyük yalan ve iftiradır.bunu bazı avrupalılara yaranmak için yapıyor olmalı.avrupalılar gerçekleri bilse ondan iğrenir.

mesut - misafir 22:40 / 2009.10.09
avrupada ermeni soykirimi olamamis demek suc ve karsiliginda ceza var,ne den ulkemizde ermeni soykirimi olmustur diyenlere karsi bir ceza uygulanmasin,avrupanin yaptigi fasistlik degilmi?nerede kaldi fikir ozgurlugu,aynisini onlar yapinca iyi,biz yapinca fasistlik yemezler

Hakan Kevseroglu - misafir 19:30 / 2009.10.09
her sey donup dolasip "akli iyi kullanmak" konusuna geliyor. kuran'da tekrar tekrar bahsedilen bir konu bu. biz ulusal aklimizi iyi kullanabilsek bunun gibi bir cok gulunc durumla karsilasmazdik. aklin yolu birdir derler ama, ortak akil olusturulmus degil.. her kafadan celiskili sesler cikiyor. devlet birimlerini temsil edenler bunlara dahildir.. neticede devlet ve millet zarar goruyor..

yorumcu - misafir 19:19 / 2009.10.09
burası türkiye herşey olabilir

misafir 1 - misafir 10:18 / 2009.10.09
yargı konusu halledilmeli. sonra anayasa , temel hak ve özgürlükler ile demokratikleşme başka çözümü yok bu işlerin.. bu vatan hepimizin herkes için en iyisini istemek lazım... sağlıcakla...

FAHRİ - misafir 10:13 / 2009.10.09
gerek taş atan çocuğu öldüren askerin beraat etmesi gerektiğine dair ve gerekse yukarıdaki olaya konu tazminat davası açmaya hak bahşeden yüce yargıtay('ın) genel kurulunun verdiği kararların gerekçesini bilmemekle beraber bunlara dair medya haberlerinin tekzip ya da tavzih edilmemesi yargının verdiği kararların son dönemde neden çok tartışıldığını ve tartışmanın yargı aleyhine haklılığını göstermektedir.gülay hanım yine ele aldığı konu ile büyüklüğünü göstermiş.sağolsun

çetin songur 10:06 / 2009.10.09
tebrikler çok güzel bir konuya değinmişsin.dilerimki hukukçular bu tür uygulamalardan vazgeçerler.ama şunu da belirtmeden geçemeiyeceğim ödül almış bir kişininde daha dikkatli,ülkesini zora sokacak konuşmlardan,görüşlerden uzak olması gerekir.daha dikkatli ve gerçekçi.

alt kimlik - misafir 09:43 / 2009.10.09
hangi toprakta bir şey olmadı? almanyada yahudiler almanya devletine karşımı savaştı?bebekleri mi vurdu?kasaba mı bastı? ama 2 milyon yahudi öldürüldü. anadoluda,o yıllarda öldürülen müslmanların sayısı öldürülen ermeni ve hristiyanların sayısından fazladır.erivan ın 1850 yıllarında ki nüfusunun yarısından fazlası müslümandı.bugün erivanda kaç müslüman var?




Yazarın son yazıları






Video galeri
http://www.bugun.com.tr/newsFiles/1/0/1/1/1/0/1/1/1/0/0/0/0/0/0/1/file/96003_video.jpg
Messi, futbolseverleri hayran bıraktı
http://www.bugun.com.tr/newsFiles/1/0/1/1/1/0/1/1/1/0/0/0/0/0/1/1/file/96006_video.jpg
Seedorf' tan 90'a muhteşem gol
http://www.bugun.com.tr/newsFiles/1/0/1/1/1/0/1/1/0/1/0/0/0/0/0/0/file/95873_video.jpg
ABD'nin üniformalı canavarı

© Copyright 2009 Koza İpek Gazetecilik ve Yayıncılık A.Ş. Tüm hakları saklıdır.
Bugün gazetesinde yayınlanan haber, yazı, resim ve fotoğrafların FSEK ve Basın Kanunu'ndan kaynaklanan her türlü hakları Koza İpek Gazetecilik ve Yayıncılık A.Ş'a aittir.
İzin alınmaksızın, kaynak gösterilerek dahi iktibas edilemez.